Отражение

Достигнал съм любопитно близо до края, долу
под себелюбивата си жалка дупка.
Победен, аз отстъпвам и
се доближавам.
Бих могъл да намеря удобство тук,
бих могъл да намеря мир сред празнотата,
колко жалко.

Тя ме зове…

И в най-мрачния си момент, ембрионален и подгизнал,
луната ми споделя тайна – моята довереница –
„Колкото пълна и светла да съм,
тази светлина не е моя,
един милион отражения на светлината се плъзгат връз мен.“

Източникът й е ярък и безкраен –
тя възкресява изгубилите надежда,
без нея сме безжизнени спътници, носещи се…

И щом подам глава навън, няма съмнение,
не искам да стоя тук долу, да утешавам своя нарцисизъм.
Трябва да разпна егото преди да е станало твърде късно.
Моля се светлината да ме въздигне
преди да повехна.

Разпни егото преди да е станало твърде късно,
и ще загърбиш това място толкова негативно и сляпо и цинично,
и ще прозреш, че всички ние сме един ум,
способен на всичко онова що обхващаме с въображение и мисли.

Просто позволи на светлината да те докосне
и нека думите се леят,
позволи им да проникнат в теб,
изкарвайки наяве нашата надежда и упование…
преди да изтлеем.

Автор: Мейнърд Джеймс Кийнан
Превод: Димитър Кръстев

Nota bene: Психологът Джонатан Хайд хвърля научна светлина върху така наречените „трансцендентни изживявания“ или „преодоляване на егото“. Той предлага еволюционно обяснение за произхода и смисъла на екстаза, който всяко човешко същество изпитва от допира с „необяснимо-възвишеното“. Хайд също така изследва и корените на морала.

https://www.ted.com/talks/jonathan_haidt_humanity_s_stairway_to_self_transcendence

Вашият коментар

