Илюзията „Авторско право“

„Мисля, че най – голямата награда от това да направиш нещо, е възможността да направиш нещо повече“ – Джонас Солк*.

Ако искаш да извлечеш лична облага от потребителите на един продукт, минал през твоите ръце – а нека не се заблуждаваме, всеки търси полза първо за себе си, после за другия – то ще извлечеш много повече от взаимния интерес на свободни хора, отколкото от ограничените възможности на едно робско население. Интересът, любопитството, стремежът към добра информираност водят до трудова активност, полагане на усилия, повишена производителност, и по-качествена продукция. Да патентовате действителността и да твърдите, че лично вие и само вие притежавате нещо, което по рождение принадлежи на всеки, е все едно да премахнете почвата под собствените си крака и да се надявате на растеж и стабилност.

Когато свалям безплатно филми и музика от Интернет държа преди всичко да съм наясно с личността на твореца. Ако един режисьор, един творящ колектив, група музикални изпълнители ми харесват, то аз изгарям от желание да бъда първия в киното на премиерата на новия филм или да присъствам на техен концерт. Ако творецът тепърва израства търся допълнителни начини да го подкрепя. Не мога да подкрепя финансово всички, затова подкрепям само тези, които смятам за най-добри, и то само когато имам финансова възможност, когато получавам адекватно заплащане за СВОЯ труд, когато не агонизирам от глад или липса на обща култура. Ако един писател ми допада за мен е въпрос на чест да имам негова книга в библиотеката си. Убеден съм, същото важи за всеки ценител на изкуството и науката. Имам ли, без да жаля, давам и последните си пари за изкуство и наука.

Ако си добър творец, или по-скоро добър откривател, е невъзможно да бъдеш ощетен от свободното споделяне на твои произведения. Това е най-добрата реклама, и то безплатна за теб самия. Ако някой не дава пари за твоето изкуство, това значи, че не си достатъчно добър, не си достатъчно креативен, не си достатъчно оригинален, не си достатъчно разбираем, не си достатъчно полезен, или просто си прекалено дебел и лаком, или просто не ставаш, според този някой. Всъщност художественото и музикално творчество са маскирани форми на онова, което в науката се нарича просто откривателски нюх и добра осведоменост за постиженията на онези, които са полагали усилия в подобна насока, преди теб. Никой не създава звуци и никой не създава естествени закономерности, те съществуват в природата и без нашата намеса, ние просто ги откриваме и се учим да ги ПРЕсъздаваме. Това не е нещо ново, било е така далеч преди да се родим и така ще бъде.

Креативността на маркетинга не е доказателство за креативността на продукта. Хитрите измамници са симпатични до едно време, станат ли прекалено натрапчиви предизвикват отвращение. За твореца е добре да бъде наясно с мнението на своята публика и да черпи поуки от нейната критика и от нейния непредубеден избор. Интернет обществото дава безплатен урок на всички онези, които искат да се харесат. Добрият творец се учи на любов постепенно от опита. Действително любовта може да бъде и платена, но самият факт, че извършваш някакъв любовен акт ни най-малко те прави добър любовник. Това, което най-вероятно ще получиш в отговор на едно такова предложение за платена любов, отправено към една себеуважаваща се публика, е един силен шамар право в лицето и поредица подигравки. Много хора умеят да бъдат прилични изпълнители и добре да си отварят устата, особено на фона на изпитан от времето и технически добре обработен запис, но малко са тези, които изпълняват свои новаторски текстове и мелодии, макар и невинаги да пеят правилно, макар и невинаги да изглеждат приемливо. Историята показва, че добрите автори подчертават своята незначителност и не се свенят да споменават своите вдъхновители, дълги списъци с имена, творили далеч преди тях, докато онези, които претендират за талант, за дарование свише, често биват изобличавани като откровени плагиати. Творецът, който разбира същността на човешкия гений, умее да се учи от критиката без да изпада в истерия. Истинският творец умее да въплъщава урока в своите произведения. Така се гради разнообразие в изкуството и се избягва задушаващият ефект на монотонната повтаряемост. Парите нямат главна роля в създаването на изкуство, имат главна роля в разрушаването му.

Съжалявам, че, за да го изразя максимално ясно, трябва да принизя езика до такова ниво, но днес очевидното е съвсем очевидно. Това е така, защото средностатистическият човек е по-образован откогато и да било. Лицемерието е безсилно пред образованите личности. Все пак отново ги има и онези, заети тихомълком с преживяване-и-толкоз, които сляпо се доверяват на стария поробващ трик, само че изпълняван под модерен надслов: авторско право.

Достъпът до информация означава възможност за проучване. Свободният достъп до информация означава свободно проучване. Всяка една от многобройните сфери, в които впрягаме човешкия интелект, има нужда от свободно проучване, за да регистрира напредък, това е задължително условие. Милиони хора споделят свободно информация, независимо от физическото разстояние, което ги дели. Това води неизменно до взрив от нови открития, полезни по един или друг начин за човечеството. Взрив от съвместни проекти на високо експертно ниво и гениални плодове на анонимно сътрудничество. Трябва да сме наясно, че свободата на изразяване и свободата на възприемане са двете страни на един и същи предмет. Творците и публиката са взаимнозависими, не можем да защитим правата на едните, като нарушаваме правата на другите, и обратно. Всеизвестно е, че по време на мощна цензура, налагана със закон от държавата, била тя религиозна или политическа цензура, историческата епоха се е асоциирала с тъмнина, мрак, време на застой, подтисничество, невежество. Днес цензурата е открито търговска, тоест цели да подхрани нечий тесни търговски интереси (предполагам, както винаги е целяла), но за сметка на какво и кого?

Обществото ни има нужда от закони. Но законите не бива да бъдат против насъщния, против творческата инициатива, против желанието за по-добро бъдеще. Законите трябва да бъдат в подкрепа на насъщния и строго против преяждането. Нека правим разлика между ненаситно любопитство и ненаситна лакомия. И двете са напълно незадоволими, но докато едното иска, за да знае, и когато знае осъзнава, че не знае достатъчно и иска да знае още, другото иска, за да има, и когато има осъзнава, че не притежава достатъчно и иска да притежава още и още и още. Любопитството трябва да се поощрява по всевъзможни начини, а лакомията трябва да се наказва сурово и безмилостно в зародиш. Това е ако искаме да оцелеем като народ, като цивилизация, като вид.

Помислете какво наблюдаваме в световен план? Образно казано, наблюдаваме огромна маса хора, които постепенно биват изконсумирани от лакомията, след което биват отделяни от системата като ненужен отпадък, но отпадъкът се натрупва и достига питейните източници, така разваля вкуса на менюто, тогава идва ролята на любопитството, което намира начин да рециклира отпадъка, да го вкара отново в употреба или просто да го овкуси, така че да бъде приемлив за поредната консумация. Ако скоро не променим светоусещането си в полза на любопитсвото, в полза на въображението и против лакомията и почитането на едноличната власт, то ще дойде момент, когато дори най-мощното въображение ще се окаже безсилно пред вонята на гигантското сметище, в което бавно и изглежда легитимно, превръщаме собствения си дом.

Ако по времето на Кирил и Методий съществуваха същите абсурдни закони за авторското право, каквито практикуваме в наши дни, днес без съмнение щях да бъда заклеймен от ефира на масмедиите като престъпник и пират затова, че пиша на родния си език.

*Джонас Солк (1914-1995) e американски имунолог. Един от създателите на първата ваксина срещу полиомиелит (детски паралич). Въпреки че има пълното право да я патентова и да я използва за парична печалба, той споделя ваксината напълно безплатно с цялото човечество.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s