Монтен за ласкателствата

Ненавиждам смъртно всичко, което намирисва на ласкателство; това естествено ме кара да говоря сухо, прямо, грубо, заради което изглеждам малко високомерен в очите на тия, които не ме познават добре. Най-много уважавам тези, към които се отнасям с най-малко уважение; и там, накъдето моята душа се устремява с радост, забравям всяка учтивост. Скъпернически и с достойнство предлагам себе си на тези, които наистина обичам. И чувствам най-малко преданост към тези, към които най-много съм привързан. Струва ми се, че те трябва да четат в душата ми и да знаят, че думите ми сигурно биха изразили зле чувствата ми.

Из „Опити“, Мишел дьо Монтен
Вашият коментар

