Мишел дьо Монтен. Опити. Книга I. Глава XXVI

[…] основното качество, което баща ми търсеше у тези, на които бе възложено възпитанието ми, бе добродушието и мекостта на характера. А и в моя характер нямаше други пороци освен мудността и ленивостта. Опасно беше не това, че ще направя нещо лошо, а това, че няма да направя нищо. Нищо не предвещаваше, че ще стана лош, и всичко – че ще стана безполезен. За мене можеше да се предвиди склонност към безделието, но не и към злото.
Ето че така и стана. Оплакванията, които проглушават ушите ми са такива: ленив, равнодушен спрямо задълженията към приятели и близки, равнодушен към обществените задължения, много себичен. Най-засегнатите не казват: „Защо ли е взел?“ или „Защо ли не е платил?“, а „Защо не се издължи?“, „Защо не даде?“.
Аз ще бъда доволен, ако и занапред отправят към мене само такива свръхвзискателни упреци. Но някои несправедливо изискват от мене това, което не съм длъжен, и то изискват го много по-настойчиво, отколкото изискват от себе си онова, което те са длъжни. Осъждайки ме, те предварително ми отказват наградата и благодарността, които ми дължат за някои добри постъпки. Жeлал бих също така да се има предвид, че стореното от мене добро дело трябва да тежи толкова повече, колкото по-малко съм се ползвал от чужди благодеяния. Аз мога да се разпореждам с моето притежание толкова по-свободно, колкото повече то е мое. И ако разтръбявах всичко, което върша, лесно бих отстранил тия упреци. А на тези, които ме упрекват, бих дал да разберат, че те не са толкова раздразнени за това, че не правя, каквото мога, колкото че не правя за тях толкова, колкото мога.
В същото време моята душа не е преставала да се вълнува, да гледа с ясен и открит поглед всичко наоколо, да го разбира и преценява сама, без общението с когото и да било. И наред с всичко друго аз наистина мисля, че тя е неспособна да се преклони пред силата и принуждението.

Вашият коментар

