Монтен за плагиатстването

…да правиш това, което открих, че някои правят, а именно да се обличаш до края на пръстите си с чужди доспехи, да осъществяваш замислите си, както лесно правят това хората с общи знания, ползвайки се от мислите на древните, клъвнати оттук-оттам, да се опитваш да ги скриваш и представяш за свои – това е, първо, нечестно и долно, защото, като нямат нищо свое, такива хора се перчат с чуждото, второ, това е голяма глупост, защото те се задоволяват да получат с измама одобрението на невежата тълпа, падайки в очите на просветените хора, които презрително се мръщят пред тази заимствана от различни места красота. За тях имат значение единствено похвалите. Колкото до мен – това е нещо, което най-малко бих желал да правя. Никога аз не говоря с думите на други, освен когато искам да изразя по-добре себе си. […]

Но, както и да е, искам да кажа следното: нелепостите си, каквито и да са те, аз не смятам да крия, както не бих скрил и своя портрет, на който съм изрисуван с плешива и посивяла коса, понеже художникът ще ме изобрази не с някакъв съвършен, а тъкмо с моя лик. Такива са моите нрави и моите възгледи; аз ги представям с това, в което вярвам, а не с това, в което е прието да се вярва. Аз не целя тук нищо друго, освен да разкрия себе си, какъвто съм сега, а не какъвто ще бъда утре, когато новото, което ще науча, ще ме промени. Не се ползвам с такъв авторитет, че да ми вярват, пък и не се стремя към това, защото чувствам, че съм твърде лошо образован, за да мога да уча другите.

Мишел дьо Монтен (1533-1592). Опити. Книга 1. Глава 26: За възпитанието на децата.
Превод: Тодор Чакъров Христов, 1979.
Вашият коментар

